Kontakt z uczestnikami w symulacjach na szkoleniu

Podczas gier i symulacji potrzeba poświęcać dużo uwagi kontaktu zwrotnego i wskaźników osiąganych efektów w grupie uczestnikow. W tym artykule opiszę, kiedy to robić.
Co nam daje feedback? Badacze problemów organizacji twierdzą, że jest dostawcą opinii trenera na temat zachowania, zainicjowanych procesów oraz zawodowej przydatności  ocenianego uczestnika zaangażowanego w szkoleniu – i robi to w specjalny sposób. Obserwowany uczestnik utrzymuje dość konstruktywny obraz samego siebie, wykonywanej aktywności zawodowej i doradcy, który ocenia podwładnego. Obserwator nakłania ocenianego do większego wysiłku na drodze doskonalenia. Więcej: Autorskie Symulacje Szkoleniowe – Bibliografia
Całkiem fajnym trikiem na głęboką świadomość, w jaki sposób warto udzielać informacje zwrotne, bywa zastanowienie się, w jaki sposób się komunikujemy – chodzi o powiązanie feedbacku z rozwijaniem relacji z pracownikami w odniesieniu do trzeciej potrzeby w drabinie Maslova.

Otrzymasz dokładne wskazówki pomagające w udzielaniu feedbacku, gdy planujesz grę decyzyjną.

Chcesz zrozumieć jak reagujesz na feedback? Przemyśl sobie odpowiedzi pytania.

- Biernie słuchasz zdania obserwatora w zakresie czyjegoś działania?
- Ze szczegółami rozważasz to, o czym była ostatnia rozmowa, próbując postrzegać sytuację z punktu widzenia tej właśnie pozycji w tym dialogu?
- Rozważasz pozytywne i ujemne strony modyfikacji własnego zachowania?
- Uważnie rozmawiasz o tym, co sądzisz o opinii drugiej osoby?
- Wspólnie z drugim dyskutantem ustalasz kolejne współdziałanie?
- Zabiegasz o poprawę działań, jeśli uważasz to za niezbędne?
- Dziękujesz za feedback?

Staraj się być zupełnie szczery. Domyślam się, że może być równie wiele myśli na ”nie zgadzam się”, jak ”zgadzam się”. Odwracając stanowiska, nietrudno zdać sobie sprawę z niektórych komplikacji w odbiorze feedbacku.

Następna istotna sprawa: czy dobrze jest odbierać niepersonalnie uwagi krytyczne? W tym miejscu pokazuję kilka zasad.

Miej wewnętrzny dobry nastrój.
Wychwytuj feedback.
Zwracaj uwagę na rozmówcę, który przemawia do ciebie.
Nie poniżaj.
Nie mów, że ktoś jest niekompetentny.
Nie żartuj.
Nie zmieniaj słów.
Nie zmieniaj głównego nurtu dyskusji.
Nie szukaj złych pobudek.
Upewnij rozmówcę, że zrozumiałeś swój problem w porozumieniu.
Cyprian Stefański
Autor tego postu jest absolwentem wydziału administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z obszaru  komunikacji międzykulturowej. Posiada certyfikat Coacha Konkurencyjności VBP. Zawodowo realizuje się w Opolu.  Od dwunastu lat szkoli i projektuje badania dotyczące zarządzania projektami w branży „handej i sprzedaż”.

HASŁA:
Symulacje Biznesowe
Warsztaty dla firm
Gry symulacyjne
HR dla nieHRowców
Symulacje Six Sigma
Zarządzanie czasem
Certyfikacja trenerów
Narzędzia Instrukcje dla szkoleniowców