Techniki w pomiarze kwalifikacji

Diagnozowanie lub wykonanie miar kwalifikacji można rozumieć jako zdefiniowanie najważniejszych parametrów dla określonego miejsca pracy, co ważne, one powinny być dotrzymane w zakresie znaczącej większości zadań w miejscu pracy oraz odpowiednich metod  zadań.
Jedną z metod diagnozowania kompetencji jest brytyjska metoda zwana: Duties Skills Assessment Procedure. Jako następny krok po użyciu przez dział zarządzania zasobami ludzkimi  wspomnianej metody da się zbudować albo udoskonalić model kompetencji. Przeczytaj instrukcję do tej metody:  Kierowanie Projektami HR
David McPower z Kanady zapoczątkował wspomnianą metodę, która głównie ułatwia uzyskać stan odpowiedni do ustalenia kwalifikacji abstrakcyjnych, mniej łatwych do pomiaru ocenami szkolnymi, dzięki którym szczególnie pracownicy uzyskują wysokie lub ponadprzeciętne efekty. Metoda ta jest oparta na skatalogowaniu oraz rozkładzie na czynniki stwierdzeń respondentów zebranych podczas procesu określanego wywiadem behawioralnym.
Polega on na wysłaniu całego ciągu pytań osobom zatrudnionym na różnych stanowiskach, których rezultaty działania w ramach swojego stanowiska były w zeszłych latach ponadprzeciętne a nawet do naśladowania. Zapytania ograniczają się do tematu aktywności będących obowiązkiem w przedsiębiorstwie i opinii w jaki sposób wykazali aż tak świetne wyniki.
Po zgromadzeniu wszystkich informacji od uczestników biorących udział w eksperymencie behawioralnym, dane zostają przystosowane do specjalistycznych opracowań bazodanowych. Metoda o której mowa bazuje na dużej ilości wniosków, jednakże ma poważne wady.
Najpierw – wskazówki z jej wykorzystania nie powinny być zastosowane w celu zdefiniowania układu norm kompetencyjnych w innych przypadkach, ponieważ całkowicie bazują na różnych doświadczeniach respondentów. Kolejna sprawa, metoda ma w swoich założeniach, ażeby menedżerowie nabyli wcześniej adekwatne kompetencje i zaplecze techniczne od strony wnioskowań statystycznych. I ostatnia sprawa – najlepsi zatrudnieni w firmie są zmuszeni wyodrębnić czas na badanie, co pociąga niechęć pracowników z powodu zaprzestania ich obowiązków w danym momencie.
Na tą chwilę to tyle moich inspiracji.
Redakcja:Konrad Siwon
Twórca tej notatki  jest absolwentem kierunku religioznastwa Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z tematyki  komunikacji społecznej. Posiada certyfikat Mistrza Nowoczesnego Biznesu MNK. Rozwija swoją firmę w Krynicy Górskiej.  Od ośmiu sezonów uczy i opracowuje badania dotyczące kreatywności w branży „hutnictwo i przemysł ciężki”.

O NASZYM BLOGU:
Badania kultury organizacyjnej
Awansowanie w  firmach
Strategia human resources w komercyjnej jednostce biznesowej
Wieloaspektowe kierowanie ludźmi
Fundusz socjalny
Struktura organizacyjna
Selekcja kandydatów do pracy