W jakim celu oceniać systemy kompetencyjne

W zarządzaniu zespołem kierownicy często używają pojęcie: kompetencja. Jednakże warto zadać pytanie, co ono tak naprawdę można przez nie rozumieć. W ramach sesji szkoleniowych zawsze rozmawiamy na ten nurtujący uczestników temat. Moi rozmówcy w czasie sesji szkoleniowych miewają w tym obszarze parę zaskakujących dylematów.
By czytelnik dogłębnie mógł przemyśleć obszar wiedzy z niniejszego posta do mojego bloga, jestem zmuszony wskazać czytelnikowi, iż kilkadziesiąt lat temu przez kompetencje pojmowano przekazanie podwładnemu ustanowionego przez władze prawa do reprezentowania i występowania w imieniu zatrudniającej takiego człowieka firmy. A możliwość efektywnego działania wiązano zazwyczaj z kompetencjami zawodowymi na konkretnym stanowisku. Uwarunkowania w tym zakresie dobrze zaprezentował D. Fińkiewicz w tej publikacji:
Zarządzanie Wyjazdami Integracyjnymi
Zestaw kompetencji pracownika to posiadane wiadomości ze szkoły, normy zachowań oraz dążenia pracowników potrzebne do skutecznego działania w danym obszarze. Opisując kwalifikacje personelu poznamy:
- możliwości zastosowania teorii w praktyce, oznaczające wszystko to, co dany podwładny powinien znać, aby spełniać założoną rolę, w tym specjalne talenty, które są konieczne, dla przykładu zdolności obliczeniowe,
- wymagania rozwojowe,
- niezbędne kwalifikacje specjalistyczne,
- kategorie pracy lub wielkość organizacji, w których podlegający ocenie okresowej zatrudniony pracował,
- wybijające się rezultaty w pracy wróżące sukcesy obecnie,
- wszystko, czego przedsiębiorstwo planuje oczekiwać od pracownika, na przykład poszukiwanie innych gałęzi gospodarki lub produktów, zwiększanie wielkości świadczonych usług, większej produktywności albo wyższego poziomu obsługi zamówień, wdrażanie nowych systemów zarządzania,
- dopasowanie organizacyjne.
Jak wynika z powyższych rozważań, korzystne rezultaty z przeprowadzania ocen kompetencji pracowniczych zwykle okazują się znaczące. Menedżer ma poprzez to aktualną diagnozę podwładnych. Podwładni widzą, iż organizacja o nich myśli i planuje  wykorzystywać w pracy w kolejnych miesiącach.
W kolejnych postach zobrazuję w szczegółach  rodzaje kompetencji.
To tyle menedżerskich myśli.
Redakcja:Cyprian Gołąb
Redaktor tego wpisu jest absolwentem wydziału rusycystyki Uniwersytetu Śląskiego i studiów podyplomowych z tematyki  finansów. Posiada tytuł Eksperta Kreatywności BRK. Prowadzi firmę szkoleniową w Ostrowcu Świętokrzyskim.  Od osiemnastu sezonów uczy i tworzy gry dotyczące wystąpień publicznych w branży „ubezpieczenia”.

NAJWAŻNIEJSZE TEMATY  BLOGA:
Audyty wynagrodzeń
Ocena okresowa w biznesie
Polityka HR w produkcyjnej jednostce biznesowej
Nowoczesne zarządzanie ludźmi
Projekty doradcze i wdrożeniowe w HR
Wynagrodzenia i polityka płacowa
Oprogramowanie rekrutacyjne