Warto znać cele dokonywania ocen personelu

Każda organizacja to w gruncie rzeczy jak pisał to jeden z autorów książek – kupa ludzi. Wdrażając procesy ocen staje się realne sterowanie i utrwalanie produktywnego działania osób zatrudnionych w firmie. Adekwatna i w porę ocena pracowników powoduje ex post zniwelowanie negatywnych rezultatów pracy wynikłych z zatrudnienia w firmie nieadekwatnych pracowników. Z tego powodu jest to kluczowa działalność menedżera. Ocena pracownicza odgrywa ważną funkcję w zarządzaniu ludźmi. Jednocześnie jest to istotny element urzeczywistnienia funkcji dotyczącej zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa. Przeprowadzenie oceny pracowniczej jest budowana na stałym kierowaniu uwagi na reakcje w miejscu pracy i efekty wysiłków pracowników w celu wsparcia merytorycznego, pobudzania dobrych zwyczajów i zachowań oraz kontrolowania. Przykłady takich działań możesz przeczytać w publikacjach: Sprawdzone Szkolenia  Z Umiejętności Negocjacyjnych .
Diagnozowanie efektów pracy jest tylko z pozoru nie angażujące emocjonalnie. W większości przypadków niezbędne bywają pewne kompetencje zawodowe oraz  duże doświadczenie. Według kryterium potrzeb firm i organizacji cele systemów ocen można podzielić na dwa rodzaje.
Do zakresu czynnościowego można zaliczyć:
- możliwość zaplanowania adekwatnego pozyskowania oraz doskonalenia personelu adekwatnie do oszacowanych zdolności, zainteresowań, efektywności pracy,
- urealnianie tworzenia harmonogramów i zarządzania pracownikami,
- możliwość wytłumaczenia decyzji związanych z kadrowymi przetasowaniami, zwolnieniami, awansem,
- przygotowanie referencji,
- określenie celów oraz kierunków doskonalenia podwładnych,
- projektowanie kadry planowanej do długofalowego rozwoju,
- przygotowanie długookresowej polityki kadrowej organizacji.
Do efektów społecznych zalicza się:
- wpływanie na efekty pracy przez budowanie pożądanej nastawienia do wykonywanych obowiązków,
- wzmacnianie wyników określonych w kryteriach przeprowadzanej oceny,
- aktywizowanie personelu bazujące na wiedzy zatrudnionych osób w zakresie wyników wykonywanych działań, przestrzeni do doskonalenia i zastosowaniu bodźców dla podnoszenia lojalności pracowników względem pracodawcy,
- eliminacja negatywnych i szkodliwych zachowań zatrudnionych osób,
- uproszczenia relacji między pracownikami.
Jak widać, o wymienionych wyżej celach przełożony musi pamiętać podczas oceny  pracowników.
O BLOGU
Ten portal kreuje ekipa  konsultantów realizujących kursy dla przedsiębiorstw z kilkunastu dziedzin gospodarki.

Na tej stronie  często przeczytasz także na temat:
- audyty satysfakcji osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach wszelkich branż
- ankiety osobowościowe
- cykle kształceniowe z budowania strategii i rozwoju firmy
- eventy dla pracowników
- kierowanie kadrami