Zaangażowanie pracowników równa się mocna strona całej organizacji

Pierwsze, co zrobię aby pokazać problem motywacji, to opiszę przykład – kurs, który prowadziłem w 2012   w marcu w Poznaniu. Na początku tego wydarzenia poprosiłem dziesięciu kierowników biorących udział w projekcie, żeby wypełnili ankiety odnoszące się do ich przywiązania do wykonywanej funkcji w firmie.
Pytania zamieszczone w ankiecie mojego narzędzia badawczego napisałem wykorzystując teorię motywów Fayola. Po wypełnieniu ankiet przedstawiliśmy rezultaty i wytyczyliśmy działania, aby zwiększyć optymizm w działaniu osób biorących udział w badaniu. Opisany sposób badania motywacji da się przeprowadzić przy udziale różnych aplikacji dla kierowników, na przykład:
Model Kompetencyjny
Studium przypadku zorganizowanego przeze mnie szkolenia dowodzi, że motywację można badać o wiele łatwiej, niż zwykle uważają przełożeni. Motywacja u osób zatrudnionych na stanowiskach szeregowych ma znaczenie głównie w sytuacjach dość zawiłych i nieprzewidywalnych. W tych przypadkach zachęcanie pracownika do większego wysiłku musi być prowadzone poprzez oddziaływania odwrotne ujemne i pokazywanie pozytywnych typów zachowań.
Znając motywację swoich podwładnych operatywny kierownik poradzi sobie ze zbudowaniem skutecznego systemu motywacyjnego. Tego typu system składa się z interfejsu wejściowej zawierającego najczęściej trzy kwestionariusze i technikę zapisywania wyników. Przełożony powinien znać nastawienie podwładnych oraz dopasowywać bodźce zachęcające do większego zaangażowania w wykonywaną pracę. Dobranie odpowiednich procedur, które pomagają w wyciąganiu wniosków z określania motywacji, bywa   czasochłonne. Pewnego rodzaju instrukcją dla kierownika są publikacje z nauk o zarządzaniu i publikacje w miesięcznikach biznesowych.
Podsumowując, mogę napisać z własnego doświadczenia, że znajomość dążeń osób, którymi się zarządza jest wyjątkowo istotna w działalności szefa. Pełne zaangażowanie pracowników to siła napędowa całej firmy.
Tyle moich przemyśleń.
Autor: Piotr Czaja

SŁOWA KLUCZOWE:
Badania kultury organizacyjnej
Systemy ocen w organizacjach
Strategia personalna w państwowej jednostce biznesowej
Zaawansowane zarządzanie kadrami
Przyjazna kultura organizacyjna
Badania osobowości
Selekcja kandydatów do pracy