Jak ma wyglądać analiza oczekiwań szkoleniowych.

O roli szkoleń pracowniczych przekonywać chyba nikogo nie trzeba, mają one bardzo duże znaczenie i w organizacji firmy i w rozwoju zawodowym pracowników. Lecz nie wszyscy mają świadomość faktu, jak duże znaczenie ma precyzyjne i dokładne zidentyfikowanie potrzeb szkolących się, co przekłada się na wybranie odpowiedniego zakresu i formy szkoleń, a co będzie się z tym wiązać wpływa na ich efektywność i skuteczność.

Wielu właścicieli firm tym się specjalnie nie przejmuje, decydując się na dla przykładu Licencjonowane Gry Menedżerskie
bez większego zastanawiania lub ulegając reklamom, jakie się znajdzie. Podejście takie będzie niestety skutkować tym, że tego typu szkolenia nie są efektywne w stu procentach, pewnie w licznych przypadkach pracownicy na nich skorzystają, lecz nie wykorzysta się w pełni ich potencjału i możliwości.

Z tego też powodu przed ostatecznym zatwierdzeniem planu szkolenia trzeba szczegółowo określić, jakie potrzeby będzie miał pracowniczy zespół, i na tym podejmować ostateczne decyzje. Taki etap niekiedy może chwilę potrwać i wymaga pewnej aktywności, lecz jest konieczny do wypracowania określonej efektywności szkoleń, które się realizuje.

W taką diagnozę zaangażować się powinni zarówno pracownicy własnej firmy, jak też wynajmowani trenerzy, którzy poprowadzą kursy, tylko współpraca na odpowiednim poziomie właśnie tych osób pozwoli wybrać najlepsze rozwiązanie. Jeśli chodzi o firmę zamawiającą szkolenie dla pracowników wymagany jest w pierwszej kolejności udział wyższej kadry managerskiej oraz bezpośrednich kierowników osób, które mają planowane szkolenia.

Spore znaczenie będzie również miała odpowiednia aktywność pracowników. Powinni oni być całkowicie świadomymi członkami procesu diagnozy, ponieważ w praktyce oni najwięcej na tym skorzystają. Powinni oni w pełni współpracować z ludźmi odpowiedzialnymi za opracowanie diagnozy, co najczęściej będzie się wiązać ze szczerymi odpowiedziami na pytania, które są stawiane.

Tego typu diagnozę realizuje się w oparciu o kilka różnych metod, jednak każda z nich będzie się sprowadzać do wyznaczenia potrzeb oraz oczekiwań pracowników i firmy. Jeśli proces ten zostanie odpowiednio wykonany, to na pewno przeprowadzone szkolenia przyniosą korzyści, jakie były zakładane.