Zasady diagnozowania oczekiwań rozwojowych

Jestem pewien, że każdy pracownik w przeszłości brał udział w sesji szkoleniowej. Rozwijanie kompetencji pracowników ma w sobie cel, jakim jest edukowanie uczestników zaplanowanych umiejętności. Zazwyczaj projekt szkoleniowy generuje koszt mniej więcej 4 tyś. zł za sesję szkoleniową i pewnie nikt nie chce tych sum zmarnować bezproduktywnie. W tym duchu poniżej opiszę istotne sprawy związane z badaniem wymagań rozwojowych. Inspirację do opracowania tego artykułu wziąłem z takiej strony:  Badania Motywacji Pracowników
Sesje biznesowe prowadzę  od 20 lat. Widziałem przeróżne przedsiębiorstwa: produkujące samochody, z sektora spożywczego, sieci handlowe, energetyczne, z branży budowlanej. Zawsze doświadczałem tego, że poprawnie zorganizowane definiowanie potrzeb szkoleniowych powodowało, iż szkolenie wypadało nadwyraz efektywne. Dalej opisuję wskazówki dotyczące diagnozowania oczekiwań szkoleniowych:
- na etapie diagnozowania oczekiwań szkoleniowych powinny zaangażować się władze przedsiębiorstwa, liniowi przełożeni, wydział kadr oraz potencjalni pracownicy
- podczas badania oczekiwań edukacyjnych zastosuj różnorodne narzędzia badawcze: kwestionariusze, rozmowy panelowe, eksperymenty i pomiary ciągłe
- dokładnie analizuj system zarządzania personelem firmy, jaka wybrała projekt szkoleniowy. W tego typu dokumentach zgromadzone są ważne informacje. Zwykle biorę je pod uwagę projektując harmonogram sesji szkoleniowych
- zawsze na etapie wprowadzenia do sesji szkoleniowych zapytaję pracowników obecnych na sali szkoleniowej, jakie są ich potrzeby edukacyjne. Wytyczne edukacyjne ewoluują w ciągu kilku tygodni, dlatego notuję je na kartce. Bywają one dla trenera drogowskazem na czas szkolenia.
W kolejnym wpisie na tym blogu opiszę kolejne reguły definiowania oczekiwań szkoleniowych.
Na tą chwilę to tyle haerowych przemyśleń.
Redakcja:Ludwik Taimski
Twórca tego artykułu jest absolwentem kierunku matematyki Uniwersytetu Śląskiego i studiów podyplomowych z tematyki  farmakologii. Posiada tytuł Mistrza  VGO. Po studiach osiadł w Lesznie.  Od dwudziestu sezonów organizuje treningi i projektuje badania odnoszące się do wystąpień publicznych w branży „FMCG”.

SŁOWA KLUCZOWE:
Audyty potrzeb szkoleniowych
Rekrutacja  w organizacjach
Strategia personalna w usługowej jednostce biznesowej
Zaawansowane kierowanie personelem
Skuteczny mentoring
Badania osobowości
Systemy rekrutacyjne